Gemeenteraad bepaalt: Grijpskerk wordt voorzieningendorp

Omgevingsvisie door raad vastgesteld. Lobby vanuit het dorp werpt vruchten af.

De afgelopen maanden werd door de gemeente hard gewerkt aan een omgevingsvisie. De gemeentelijke omgevingsvisie gaat over zaken als wonen, werken en samen leven in het Westerkwartier. In de omgevingsvisie werd ook gesproken over de status en daarmee de mogelijkheden voor ontwikkelingen in de dorpen in de gemeente. In eerste instantie werd gesproken over twee soorten dorpen: de voorzieningendorpen en basisdorpen. Voorzieningendorpen waren in dit geval de hoofdplaatsen van de voormalige gemeenten.

Omdat verschillende belangenpartijen in Grijpskerk het belang zagen nú actie te ondernemen kwamen zij de afgelopen weken op verschillende manieren in actie. Het doel daarvan was politici te laten zien dat Grijpskerk ook de status van voorzieningendorp verdient. Immers, net als andere voorzieningendorpen beschikt Grijpskerk grotendeels over dezelfde criteria. Zo is er een goede treinverbinding en beschikt het dorp over een middelbare school. Een school die zelfs vanuit de wijde omgeving jongeren trekt. Al vaker werd benoemd dat het Lauwers College behoefte heeft aan een groter pand. Wat vervolgens ook weer andere kansen voor het dorp oplevert.

De afgelopen twee weken werd achter de schermen hard door enkele partijen gewerkt om Grijpskerk ook als voorzieningendorp te labelen. Dit had als gevolg dat woensdagavond een zogenaamd amendement werd ingediend. Een amendement is een officieel voorstel om een aanpassing te laten doorvoeren in een tekst van een document Uiteindelijk waren het alle raadsleden die akkoord gingen met dit amendement. Ook het college van B&W kon hiermee akkoord gaan, waardoor de tekst van de omgevingsvisie wordt aangepast. Daarmee is het dus een feit dat Grijpskerk een voorzieningendorp wordt.

Hieronder een deel van de tekst uit het amendement:

Vanuit het dorp Grijpskerk en vanuit het gebied rond Grijpskerk is in het raadsoverleg van 2 februari

overtuigend naar voren gebracht dat de indeling van dat dorp als Basisdorp het belang van

Grijpskerk te kort doet. O.a. de aanwezigheid van een treinstation met transferium, het aanbod van

basis- en voortgezet onderwijs, een nog altijd breed aanbod van detailhandel en een bloeiend

bedrijventerrein, zijn van belang voor een groot verzorgingsgebied. Dit is het waard om behouden

te blijven en versterkt te worden.

Om die reden stellen wij voor om Grijpskerk toe te voegen aan de Voorzieningenkernen.

Indien nodig stellen wij voor bij de eerstvolgende herziening de Woonvisie hierop aan te passen.