4 mei herdenking 2024

Op zaterdag 4 mei aanstaande vindt de jaarlijkse 4 mei herdenking plaats in Grijpskerk.

We herdenken op 4 mei de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en ook de slachtoffers van oorlogssituaties en vredesoperaties waarbij Nederland betrokken was na de Tweede Wereldoorlog.

Net als andere jaren is de stichting 4 mei er weer in geslaagd om de herdenking in het teken te laten staan van een verhaal uit de geschiedenis van ons dorp.

De stichting 4 mei Grijpskerk werkt samen met de stichting Mien Westerkwartier aan het optekenen van oorlogsverhalen uit Grijpskerk en omgeving.

Hennie van der Laan van Mien Westerkwartier zal over een indrukwekkende gebeurtenis uit die oorlogsjaren vertellen.

Ze zal dat doen in het dialect van onze streek, het Westerketiers.

CMV Excelsior, onder leiding van Andries de Haan, zal de muzikale omlijsting verzorgen. Kinderen van de scholen uit Grijpskerk zullen ook hun steentje bijdragen tijdens de herdenking. Na de bijeenkomst in de kerk aan de Nicolaas Grijpstraat, die om 19.00 uur begint, zullen op de begraafplaats traditiegetrouw bij het oorlogsmonument kransen worden gelegd, gevolgd door de twee minuten stilte om acht uur en het defilé langs de graven.

We hopen ook dit jaar weer op een volle kerk. Iedereen van harte welkom!

Stichting 4 mei Grijpskerk,

Tjeerd Hazenberg, Cor Meijer, Roeletta Mollema en Gonda van der Ploeg