Aanwinst Stichting Kluften en Waarden

Onlangs werd de Stichting Kluften en Waarden verrast met drie schilderijen. De schenker is de heer Jacob Melissen, zoon van de fokvee-tekenaar-fotograaf Tabertus Melissen. Tabertus werkte vanuit Grijpskerk, waar ook zijn zoon Jacob is geboren.

In 2008 heeft de Culturele Raad Grijpskerk e.o. het levensverhaal van Tabertus in een prachtig boekje weergegeven.

Dat boekje is overigens nog te verkrijgen bij de Stichting Kluften en Waarden.
Op de foto neemt Hugo Luijken namens de Stichting de schilderijen in ontvangst van Jacob Melissen. Het schilderij dat zij vasthouden is gemaakt door Tabertus, maar het is helaas niet duidelijk welk paard dat is.
De andere twee schilderijen zijn gemaakt door de heer L.M. Webb. Deze meneer was een Engelsman die gedurende de 1e wereldoorlog gedetineerd was in het Engelse Kamp te Groningen. Om aan de kost te komen schilderde hij paarden. Op het ene schilderij is de hengst “Xerxes “afgebeeld, op de andere staat de hengst “Ehrenknabe “. Zeker Ehrenknabe was in zijn tijd, 1916-1920 in Grijpskerk een bekende fokhengst.

Het bestuur van de hengstenvereniging Grijpskerk e.o. heeft in 1916 ook van twee andere in de paardenfok-wereld beroemde hengsten een schilderij laten maken. Dat waren de hengsten “Reclame” en “Wilfried”.

Bij de liquidatie van die vereniging in 1978 zijn die schilderijen aan relaties geschonken.

Het is ons niet bekend waar die twee schilderijen zich nu bevinden. Graag willen wij ze opsporen, zodat onze Stichting ze kan toevoegen aan een tijdelijke expositie in de Nieuwe Wierde. Dus als u weet waar die twee schilderijen zijn en de huidige eigenaar is genegen om ze tijdelijk aan ons te lenen, neem dat contact op metinfo@archiefgrijpskerk.nl of bel: 0594213007.