De Nieuwe Wierde tweede bij landelijke dorpsvernieuwingsprijs

Uitreiking prijs door landelijke vereniging voor kleine kernen. Mariënberge winnaar. Veel waardering van jury voor inzet Nieuwe Wierde.

De Nieuwe Wierde heeft net naast de landelijke dorpsvernieuwingsprijs voor kleine kernen gegrepen. De prijs die tweejaarlijks wordt uitgereikt ging naar Mariënvelde. De Nieuwe Wierde was samen met Vledder en Mariënvelde in de race voor de prijs die een stimulans wil geven aan inwoners die zelf initiatief nemen die een belangrijke bijdrage leveren aan de leefbaarheid van hun dorp of regio.

De prijs werd aan de initiatiefnemers uitgereikt in aanwezigheid van Koning Willem-Alexander die aanwezig was op het congres 'Zorg voor het dorp'. Daar sprak de jury de aanwezige deelnemers toe. Aan de Dorpsvernieuwingsprijs is een geldbedrag van € 3000 voor de winnaar en € 1500 voor de overige finalisten.

De jury sprak als volgt over De Nieuwe Wierde:

‘Ruimte maken om te ontmoeten en samen te werken’, dat is het motto van Grijpskerk. Die ruimte leek te verdwijnen toen in 2015 werd aangekondigd dat woonzorgcentrum De Wierde zou worden gesloten.

Maar zover kwam het niet. De initiatiefgroep voor een Multi Functioneel Centrum, de dorpscoöperatie en zorgaanbieder NNCZ sloegen de handen ineen en het resultaat mag er zijn; een MFC dat letterlijk en figuurlijk midden in het dorp staat en op indrukwekkende wijze multifunctioneel is. De Openbare Bibliotheek, een kapper, de historische vereniging, studenten van het Lauwerscollege en de bewoners van het zorgcentrum en de aanleunwoningen hebben er allemaal hun plek gevonden. Maar deze opsomming is bij lange na niet volledig. Er gebeurt daar nog zo veel meer. De jury is onder de indruk van de breedte van het aanbod van de geboden diensten.

Opvallend is ook de rolverdeling tussen de partners. De dorpscoöperatie neemt de informele zorg- en welzijnsactiviteiten, voor haar rekening en de NNZC staat garant voor de professionele zorgverlening. Zodoende is een toekomstbestendige voorziening ontstaan, die door de stichting MFC Grijpskerk wordt geëxploiteerd. Maar de Nieuwe Wierde is zo veel meer. Wij zagen een warm kloppend hart in en voor het dorp. Door gebruik te maken van elkaars expertise is De Nieuwe Wiede een succes geworden, maar het volgende project staat alweer op stapel: de realisatie van de dorpstuin! Chapeau en heel veel succes daarmee!