Grijpskerk voor Oekraïne

In Grijpskerk zijn veel mensen geraakt door de oorlogsagressie tegen de burgers in Oekraïne. Zij voelen zich machteloos en willen graag iets betekenen voor de vele vluchtelingen en de achterblijvers in het land

Op diverse plekken worden in het dorp Oekraïense vluchtelingen opgevangen. Ook de beide kerken en de dorpscoöperatie hebben de handen ineen geslagen en de projectgroep “Grijpskerk voor Oekraïne” ingesteld. Deze projectgroep wil de Oekraïense burgers helpen. Zo is er opvang voor een groep van 10 vluchtelingen in de leegstaande pastorie gerealiseerd.

De nood van de mensen die in Oekraïne zijn achtergebleven is erg groot. Zij leven soms in schrijnende omstandigheden. De projectgroep wil daarom ook iets voor deze Oekraïners doen.

Zij heeft zich aangesloten bij een groep mensen binnen Noord Nederland die als vrijwilligers elke twee dagen naar de grens van Oekraïne in Slowakije of Polen rijden. Zij brengen goederen die in de eerste levensbehoefte voorzien en nemen vluchtelingen mee naar Nederland. Het initiatief is gestart in Friesland en noemt zich daarom De Friese Rijders.

Er is gebrek aan veel zaken, daarom worden op diverse plekken in Noord Nederland goederen ingezameld. De projectgroep organiseert nu in Grijpskerk ook een verzamelpunt. Mensen die de inwoners van Oekraïne willen ondersteunen kunnen vanaf 11 juni goederen brengen naar de Nicolaas Grijpstraat 5. Indien er niemand aanwezig is staat er een bak waar de goederen in kunnen worden gelegd. Als er 5,5 kuub goederen zijn verzameld wordt dit door De Friese Rijders naar de opvangplekken gebracht. Hier worden er dan tasjes met eerste levensbehoefte van gemaakt die worden uitgedeeld aan de vluchtelingen die daar verblijven. Ook worden spullen verder Oekraïne ingebracht met name naar de dorpen rondom de grote steden.

Er is veel behoefte aan medicijnen, shampoo, babyvoeding, houdbaar voedsel, water, etc. Kleding en dekens zijn op dit moment niet nodig. Op https://www.frieserijders.nl/brengpunten-goederen staat een uitgebreidere lijst van wat er precies nodig is. Ook in het Dorpsloket en bij de Jumbo kan een lijst van benodigde hulpgoederen worden opgehaald.