GroenLinks Westerkwartier: speciale positie Grijpskerk, Zevenhuizen, Opende, Niekerk/Oldekerk

De fractie van GroenLinks Westerkwartier pleit voor een betere positie voor enkele dorpen zoals Grijpskerk, Zevenhuizen, Opende en Niekerk/Oldekerk. De fractie doet dit in de discussie over de Omgevingsvisie.

GroenLinks raadslid Henk Bakker en woordvoeder bij de Omgevingsvisie:

“Het college stelt voor dat er vier centrumdorpen komen. Dat zijn dorpen waarin voorzieningen in goede of zeer goede mate aanwezig zijn. Het gaat om de hoofdplaatsen van de oude gemeenten: Leek, Zuidhorn, Marum en Grootegast. Die keuze zal niet geheel toevallig zijn en lijkt logisch. Die plaatsen krijgen de komende jaren in het beleid van de gemeente de meeste aandacht bij woningbouw, vestiging van bedrijven en voorzieningen. Overigens krijgt Grootegast opvallend genoeg voor nieuwe woningen minder aandacht dan de andere oude hoofddorpen.

Daarna wijst het college acht basisdorpen aan. Dat zijn dorpen zijn waarbij het college probeert de voorzieningen overeind te houden, maar bundeling niet uitsluit. Woningbouw kan slechts door maatwerk.

GroenLinks vindt deze benadering geen recht doen aan de positie en kracht van in ieder geval Grijpskerk, Zevenhuizen, Opende en Niekerk/Oldekerk. Die dorpen hebben meer potentie dan een basisdorp en zijn tegelijkertijd natuurlijk geen centrumdorp. Ook hun ligging is voor de ontwikkeling van de gemeente Westerkwartier van strategisch belang. Die dorpen kunnen ook een grotere bijdrage leveren aan het zorgen voor meer woonruimte en ruimte voor duurzaam ondernemen in onze gemeente.

Daarom pleit GroenLinks voor een extra categorie dorpen: de basisplusdorpen. Dat zijn dorpen die tussen de centrum- en basisdorpen instaan: Grijpskerk, Zevenhuizen Opende en Niekerk/Oldekerk.”