Grote opkomst bij presentatie concept woonplan

Dorpsraad presenteerde uitkomsten enquête, gemeente presenteerde (concept) woonplan. Aanwezigen positief én kritisch over vervolg.

De gemeente laat voor alle 41 dorpen een woonplan opstellen. Op diverse plekken is het (concept) woonplan al aan dorpen gepresenteerd. Maandag 4 december waren het de inwoners van Grijpskerk die kennis konden nemen van het concept. Waarbij er nog tot begin januari ruimte is om feedback op het plan in te dienen.

Dorpsraad: "draag bij aan ons dorp"

Dat het onderwerp 'wonen' bij veel Grijpskerkers onderwerp van gesprek is, bleek uit de grote opkomst. Bijna 140 aanwezigen luisterden naar de introductie van de Dorpsraad. De Dorpsraad die recent een onderzoek deed naar diverse thema's die spelen in het dorp. Uit dit onderzoek komt naar voren dat de thema's wonen, bereikbaarheid, onderwijs en zorg als erg belangrijk worden ervaren. Johan Stevens deed namens de Dorpsraad de oproep om ook als dorp hier in de toekomst aan bij te dragen: "De Dorpsraad is door het dorp, voor het dorp. Iedereen heeft een verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de leefbaarheid in Grijpskerk." Zijn oproep was om niet achterover te leunen, maar dat inwoners zelf ook de plicht hebben om bij te dragen aan initiatieven die het dorp te goede komen. Stilzitten en wijzen draagt niet bij aan een sterke toekomst voor de huidige en toekomstige inwoners.

Behoefte aan betaalbare koop en sociale huur

De uitkomsten van de dorpsenquête konden in de tijd niet beter worden gepresenteerd dan tijdens deze avond. De avond waar een externe partij namens de gemeente het (concept) woonplan presenteerde. Het woonplan dat tot stand is gekomen door verschillende onderzoeken én gesprekken die eerder in het dorp zijn gevoerd. Hieruit komt naar voren dat er groei gewenst is, behoefte is aan betaalbare koop en sociale huur, nieuwbouw op schoollocaties een optie moet zijn, woonvormen voor senioren gevraagd wordt, er behoefte is aan bedrijvenlocaties en een plan gewenst is voor de leegstand van winkels. De belangrijkste uitkomsten van een online enquête is dat er behoefte is aan alle type woningen voor iedereen, waarbij vooral behoefte is voor woonruimte voor jongeren en starters en woonvormen voor ouderen.

Locaties voor verkenning

Op basis van de behoeftebepaling is gekeken naar locaties waar woningbouw mogelijk kan zijn. Daarbij is een advies dat er richting 2040 60 tot 100 woningen gebouwd moeten worden, bovenop circa 50 die gepland staan. Als gekeken wordt naar verschillende locaties, dan komen een aantal gebieden naar voren die volgens het concept woonplan concreter verkend kunnen worden. Het gaat dan om de locatie van het huidige Lauwers College en het gebied tussen het spoor en de Aykemaheerd. Al liggen daar ook enkele uitdagingen. Gebieden die achter de hand kunnen liggen zijn die ten oosten en ten westen van het dorp. Dat die verkenning een vervolgstap is, daar zat'm volgens enkele aanwezigen de crux. Zo noemde een van de aanwezigen: "Als dit plaatje wordt geschetst, wanneer kunnen we dan écht verwachten dat de woningen er staan? We wachten al zo lang tot er concreet actie wordt ondernomen. Die genoemde aantallen in dat tijdbestek klinkt ambitieus. Nu kijken naar het concrete vervolg." Een andere aanwezige noemde: "De optie van omgeving spoor is al tientallen jaren oud. Waarom nu verkennen als je al weet dat deze gedachte er al lang is. Zeker omdat er tijdens de bouw van Aykemaheerd al werd gesproken over een ontsluitingsweg."

Robuste toekomst

Ondanks de vragen die werden gesteld en de feedback die werd gegeven waren alle aanwezigen het erover eens dat woningbouw nodig is om Grijpskerk ook robuust te houden in de toekomst. Waarbij er aandacht is en moet blijven voor de sterke punten van het dorp: bereikbaarheid, onderwijs en sociale cohesie. De presentatie van het plan is een eerste stap naar de toekomst. Aan de gemeente om hier voor Grijpskerk een goed vervolg aan te geven.

Contact en reacties tot 8 januari

Informatie over de woonplannen is te vinden op de website van de gemeente. Daar zijn ook contactgegevens te vinden als mensen vragen of opmerkingen hebben. Reacties op het woonplan kunnen tot 8 januari worden gegeven via woonplannenperdorp@westerkwartier.nl.

Belang Dorpsraad

Dorpsraad Grijpskerk is een belangrijke gesprekspartnes van de gemeente Westerkwartier en wil namens het dorp de verbinding houden met belangrijke instanties. Dat kan alleen met steun van de inwoners van het dorp. Word daarom lid van de dorpsraad. De contributie bedraagt 15 euro per huisadres. Ga naar de informatiepagina om lid te worden en kijk verder wat Dorpsraad Grijpskerk voor het dorp betekent.