Hoe zag de Borg Reitsema in Grijpskerk eruit ?

This is a subtitle for your new post

Tot in de 18e eeuw, stonden er in Grijpskerk twee borgen. De ene is de Aykemaborg aan de Bosscherweg (in 1768 gesloopt) en de ander heette de Reitsemaborg (kort na 1701 gesloopt). Die laatste stond op de plek waar nu Clantlaan 1 te Grijpskerk is. Het borgterrein, met boomgaarden en tuinderijen, was groot en strekte zich uit tot de huidige van Asschendorplaan. Op die plek staat nu het verzorgingshuis met het Multi Functioneel Centrum (MFC) “De Nieuwe Wierde”.

Het MFC wordt in december 2021 officieel geopend. Ter gelegenheid daarvan organiseert de Stichting Kluften en Waarden daarin een expositie met de titel “De Wierde van Borg tot Zorg “.

Helaas bestaat er van de Reitsemaborg geen afbeelding. Niemand weet hoe die eruit heeft gezien. Misschien zoiets als de Aykemaborg waarvan hierbij een plaatje is afgedrukt? Maar misschien ook niet en zag de borg er heel anders uit. Toch willen wij bij de expositie graag een plaatje van de Reitsemaborg en dat kan niet anders dan een fantasieplaatje zijn.

Wij nodigen de basisschoolleerlingen ( van 6 tot en met 12 jaar) in de voormalige gemeente Grijpskerk uit om die “fantasieborg” te tekenen en die tekening aan de expositie ter beschikking te stellen. Daarmee maak je kans op een mooie prijs.

Dit moet je doen:
1-    Maak op een A4-tje een tekening van de Reitsemaborg zoals jij denkt dat die er uit zag .
2-    Zet achterop je tekening je naam, leeftijd en adres.
3-    Lever je tekening in bij de bibliotheek, Burmanniastraat 1, Grijpskerk. Dat kan vanaf nu tot en met 3 december op maandag-, woensdag- en donderdagmiddag van 14.00 tot 17.00 uur.
Of lever je tekening in bij boekhandel Hoekstra Herestraat 41 Grijpskerk.

De tekeningen worden in drie leeftijdscategorieën ( 6 t/m 8,  9 t/m 10 en 11 t/m 12 jaar) in de bibliotheek  opgehangen. Na 3 december kiest de expositiecommissie voor elke leeftijdscategorie de mooiste tekening uit. Per categorie krijgt de winnaar een cadeaupakket uit boekhandel Hoekstra.

Succes met jullie inspiratie en veel fantasie gewenst.
Stichting Kluften en Waarden in samenwerking met Biblionet Grijpskerk