Ongeval nabij aansluiting provinciale wegen

Snijvlak N355 en N388 vaker plek van (bijna) ongelukken

Op de N355 (Friesestraatweg) net buiten Grijpskerk heeft maandagmorgen een verkeersongeval plaatsgevonden. Volgens incidentenwegsite 112Marum.nl kwamen twee auto's met elkaar in botsing. Hoe dit kon gebeuren is vooralsnog niet bekend. Er zouden geen gewonden zijn gevallen.

De afgelopen jaren zijn vaker aanrijdingen geweest op de splitsing N355 - N388, ofwel de Friesestraatweg en de Bindervoetpolder. Het aantal 'bijna' aanrijdingen zal ongetwijfeld nog talrijker zijn. Mensen die regelmatig langs de plek komen zijn niet onbekend met de situatie, maar blijkbaar heeft de omgeving 'iets' waardoor een ongeluk in een klein hoekje zit. Vaak heeft het te maken met voorrang geven of krijgen.

Van diverse dorpsbewoners of andere weggebruikers uit de omgeving is bekend dat ze de T-splitsing graag vermijden. Dat doen de weggebruikers door de Bindervoetpolder te vermijden om daar de Friesestraatweg op te gaan. Verkeer neemt daarom regelmatig een binnenweg door Grijpskerk. De een kiest dan voor de 'veilige' route via de verkeerslichten, de andere kiest voor de risicovolle route via de Lageweg (langs een kinderopvanglocatie) om óf direct de Friesestraatweg op te draaien óf om via het industrieterrein richting 't Hoekje te gaan. Al met al zorgt dit voor sluipverkeer waar ook vele nadelen aan kleven.