Over 'GOD' spreken, heeft dat nog zin?

This is a subtitle for your new post

zondag 10 oktober 2021 om 15h00 DORPSKERK te Grijpskerk
openbare lezing over ontwikkelingen tot in de moderne godsdienstfilosofie

“God is dood en wij, mensen, hebben hem vermoord!” (Nietzsche). Einstein stelde een wedervraag toen hem bevraagd werd ‘Gelooft u in God?’. Hij vroeg: “Vertelt u mij dan eerst wat GOD is?”
Moderne godsdienstfilosofen stellen dat al die opmerkingen over de dood van God niet het laatste woord over ‘GOD’ is. Spreken over God keert terug – door de ontkenning heen - maar hoe dan?

“Wat is GOD?”, deze vraag klinkt vreemd; het is filosofisch gesteld. De vraag ‘Wie is God?’ is theologisch (gelovig) van aard. Maar deze laatste vraag zal slechts ter zijde aan bod komen in deze lezing. In deze voordracht wordt ‘Wat is GOD?’ nader uitgewerkt in een historisch overzicht. Ontwikkelingen van denken en voorstellingen over GOD en goden van ‘heel vroeger, bijbeltijd, christendom en hedendaagse godsdienstfilosofen.’. Na deze inleiding is er gelegenheid tot vragen en gesprek. Als ondersteuning over het verschil in opvattingen en godsbeelden is er gelegenheid om een reeks schilderijen “oplichtingen van GOD’ te bekijken.
Dit vindt plaats op zondag 10 oktober 2021 in de Dorpskerk te Grijpskerk (Kerkplein) om 15h00. Vanaf 14h30 is de kerk open.

Deze thema middag is de start voor soortgelijke lezingen om ons, inwoners van Grijpskerk, op de hoogte te houden van recente ontwikkelingen in bepaalde vakgebieden. Wie ook een keer een lezing wil verzorgen over uw vakgebied, neem dan contact op met Marianne Wimmers, mwimmers@zinzoeker.nl
Namens de werkgroep ‘filosoferen op zondagmiddag’, Atze Landman

Bestand downloaden