Raadsleden spelen in Grijpskerk

Verschillende raadsleden en een wethouder van Westerkwartier hebben meegedaan aan de Spellenavond in Grijpskerk. De Spellenavond werd voor de vijfde keer georganiseerd door Drukkerij en Boekhandel Hoekstra in het Bakkerscafé te Grijpskerk.

In het project “Brein & Bast” doen raads- en collegeleden regelmatig mee aan activiteiten in een van de dorpen van Westerkwartier. Een vorige keer werd deelgenomen aan de Kerstwandeling in Sebaldeburen. Deze keer schoven zo’n zestal (assistent)raadsleden en een wethouder aan bij de drukbezochte avond in het Grijpskerker Bakkerscafé.

Er werden uiteenlopende spellen gespeeld.

Mark Veenstra (PvdA), Rogier van ’t Land (D66) en Bert Nederveen (wethouder) speelden het spel Grunn. Dat gaat over de vroege bewoners van de provincie Groningen en het landschap. Een speler maakt een eigen versie met landschappen van de provincie. Mark Veenstra: “We speelden dit spel voor het eerst. Als je de spelregels doorhebt, speelt het leuk.” Rogier van ’t Land: “Het is mooi dat in het spel terugkomt dat Groningen een van de weinige echt helemaal door de mens ingerichte regio’s is.” En Bert Nederveen: “Met het ontginnen van land, aanleggen van bos en het bouwen van woningen, boerderijen en kerken zitten er ook leuke parallellen met deze tijd in het spel.”

Onno Koopman (VZ Westerkwartier), Jacqueline Dijkstra-Helmholt (CU) en Klaas-Wybo van der Hoek (GroenLinks) deden mee met het bekende spel Catan. Jacqueline Dijkstra: “Bij zo’n spel kun je goed zien hoe enthousiast en fanatiek collega’s bezig gaan.” En Onno Koopmans: “Toegegeven, Klaas-Wybo heeft het strategisch goed gespeeld. Maar het was dat Klaas-Wybo daarbij ook nog heel veel geluk had met de dobbelstenen, anders hadden Jacqueline en ik vast en zeker gewonnen.”

Wisselende groepen raads- en collegeleden doen met Brein & Bast mee aan een sport- of ander evenement. Per gekozen activiteit tekenen zij zich in, afhankelijk van de mogelijkheden.

Zo zijn raads- en collegeleden op ongedwongen wijze en direct benaderbaar. Tegelijkertijd wordt extra aandacht gegeven aan de betreffende activiteit, sport, vereniging en dorp.