Verkeerssituatie Grijpskerk

Beste dorpsbewoners,

Afgelopen maandag zijn de werkzaamheden aan de N355 bij Grijpskerk gestart. Deze eerste fase duurt van 5 juni t/m uiterlijk 25 juni 2023.

Sinds de afsluiting van de N355 ervaart Grijpskerk een enorme druk op de gemeentelijke wegen door het dorp. Veel automobilisten en ook vrachtwagens gebruiken het dorp als sluiproute. Voor doorgaand verkeer hebben we een omleidingsroute ingesteld maar helaas wordt deze niet altijd gevolgd. Grijpskerk is de drukte van toenemend verkeer ook niet gewend, aangezien de provinciale wegen N355 en N388 het dorp altijd ontlasten.

Vooraf aan de werkzaamheden hebben we in overleg met de gemeente Westerkwartier een vrachtwagenverbod ingesteld. Helaas wordt deze vaak genegeerd. Daarom hebben we afgelopen week verschillende acties ondernomen:

-      Meermaals contact met de politie met verzoek te handhaven op het vrachtwagenverbod. Inmiddels hebben we ze al

meerdere keren zien staan en rijden;

-      Vraag extra handhaving van de gemeente Westerkwartier;

-      Extra bebording ter hoogte van Kievitsweg;

-      Het plaatsen van barrières ter hoogte van Kievitsweg, waardoor men snelheid moet minderen om langs de 'vernauwing' te

kunnen;

-      Het digitaal afsluiten van de gemeentelijke wegen door Grijpskerk, zodat verkeer niet door Grijpskerk wordt geleid op

Google maps en andere digitale kaarten.

Fase 1, parallel aan Grijpskerk, duurt tot uiterlijk zondag 25 juni. Daarna starten we met fase 2 - tussen Grijpskerk en Visvliet - en is het weggedeelte waar we nu aan werken weer toegankelijk. De druk op Grijpskerk is dan naar verwachting ook een stuk minder. Fase 2 - vanaf stoplichten Grijpskerk tot de grens met Friesland/ Visvliet - duurt van maandag 26 juni t/m vrijdag 21 juli.

We hebben via Dorpsbelangen Grijpskerk begrepen dat er afgelopen woensdagavond tijdens de ledenvergadering veel vragen gesteld werden over de mogelijke rotonde op de kruising N388 - N355 Bindervoetpolder. Dit is een specifiekere vraag en deze valt buiten dit project. Zodra hier meer over bekend is, communiceren wij hierover. De verwachting is echter sowieso dat dit niet binnen nu en drie jaar uitgevoerd wordt.

Voor vragen en opmerkingen kunt u terecht bij Rixt de Jong via r.de.jong@provinciegroningen.nl of

06 - 2412 7446.