Zwaar verkeer boven 45 ton mag niet meer over brug Gaarkeuken

Rijkswaterstaat neemt maatregel vanwege 'zwaarder wordend verkeer'. Oplossing voor brugprobleem laat op zich wachten.

Met ingang van 25 augustus is het voor zwaar verkeer vanaf 45 ton niet meer mogelijk om over de brug bij Gaarkeuken te rijden. Rijkswaterstaat heeft een beperkt maximum gewicht voor de brug ingesteld. De maatregel is genomen nadat bleek dat de constructie van de brug niet meer voldoet aan gestelde eisen.


Rijkswaterstaat noemt op haar website dat de brug in 1980 is geplaatst volgens de toen geldende maatstaven. Volgens de rijksinstantie is in de loop van de tijd de belasting voor de brug toegenomen door 'steeds zwaarder wordend verkeer'. Uit recent uitgevoerde inspecties zou dit nadelige gevolgen hebben voor de constructieve staat van de brug. Door de genomen beperking zijn volgens Rijkswaterstaat in de komende jaren geen andere maatregelen nodig.


Het besluit over de gewichtsbeperking is genomen in overleg met de provincie Groningen en de gemeente Westerkwartier. De provincie Groningen heeft als wegbeheerder borden geplaatst bij de brug met daarop het maximale toegestane gewicht van 45 ton. Ondernemers in de omgeving zouden op voorhand zijn geïnformeerd. Dorpbelangen Grijpskerk, die zich al vele jaren sterk maakt voor een infrastructurele oplossing van de Gaarkeuken, is niet geïnformeerd en moest het bericht lezen via social media. Zij hebben daarover aan de bel getrokken bij de gemeente. Temeer omdat eerdere berichten over problemen en eventuele maatregelen rondom de brug óók via andere informatiekanalen bekend werden. De gemeente Westerkwartier heeft overigens in mei een brief naar verschillende overheden gestuurd om aan te geven bewust om te gaan met maatregelen rondom de brug. Gaarkeuken is een belangrijk infrastructureel punt.


Volgens de betrokken partijen is er op korte termijn geen oplossing voor het constructieprobleem van de brug. Voor verkeer dat zwaarder is dan 45 ton zijn omleidingsroutes ingesteld. Volgens experts zou het bij verkeer boven 45 ton vooral gaan om zwaar materieel van defensie en andere uitzonderlijke vracht- en landbouwcombinaties. Ondernemers met vrachtverkeer uit de omgeving zouden slechts in uitzonderijke gevallen boven dit gewicht komen.


Het bericht van Rijkswaterstaat is hier te lezen.



Share by: