4 mei herdenking Grijpskerk 2023

Op 4 mei herdenken we alle slachtoffers die hun leven gaven, in oorlogssituaties, waar ook ter wereld. Helaas een actueel thema gelet op de situatie in Oekraïne en ook andere plekken in de wereld, maar daarom ook juist nu belangrijk om bij stil te staan.

De herdenkingsbijeenkomst wordt ook dit jaar gehouden in de PKN kerk aan de Nic. Grijpstraat op donderdag 4 mei 2023, aanvang: 19.00 uur (inloop vanaf 18:30 uur)

Ieder jaar probeert de organisatie om de herdenking zoveel mogelijk te verbinden aan de geschiedenis en de mensen uit ons dorp, zo ook dit jaar. Het belooft een bijzondere herdenking te worden.  Dit jaar zal de lezing worden gehouden door de heer Harm van Dijk, oomzegger van Willem Gerrit van Dijk die die tijdens de Tweede Wereldoorlog als medewerker van het gemeentehuis in Grijpskerk betrokken was bij de uitgifte van persoonsbewijzen. Traditioneel zullen ook de namen worden voorgelezen van de slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog en kan er geluisterd worden naar muziek en poëzie.  Hierbij zullen ook de scholen uit Grijpskerk hun medewerking verlenen. Aansluitend op de herdenkingsbijeenkomst in de kerk vindt de kranslegging plaats bij het monument op de begraafplaats en volgt de twee minuten stilte na de klanken van ‘The Last Post’.

De muzikale begeleiding wordt dit jaar verzorgd door CMV Excelsior uit Grijpskerk onder leiding van Wouter van der Wal.

Stichting 4 mei Grijpskerk,

Roeletta Mollema, Cor Meijer, Tjeerd Hazenberg, Gonda van der Ploeg