Choral Voices een Festival of Lessons and Carols

'Op zondagavond 18 december zingt Choral Voices (Groningen) een Festival of Lessons and Carols in de PKN-kerk Nic Grijpstraat 26 in Grijpskerk'.

Choral Voices is een gerenommeerd koor uit Groningen, dat in binnen- en buitenland lovende recensies krijgt voor hun interpretatie van Engelse koormuziek. In stad en provincie is veel waardering voor hun maandelijkse 'Evensong' in de Nieuwe Kerk te Groningen. Het koor zong in de afgelopen jaren veelvuldig op in Engelse Kathedralen als Westminster Abbey, St Pauls London, York Minster en is regelmatig te zien in het televisieprogramma Nederland Zingt. Het koor staat sinds 2005 onder leiding van Daniel Rouwkema en wordt begeleid op orgel door Mattijs de Vreugd.

Daniël Rouwkema (*1974) werd op zijn 14de benoemd als organist in Smilde. Van jongs af aan componeerde en arrangeerde hij muziek, hetgeen een sterke impuls kreeg na zijn kennismaking met de Engelse koormuziek.
Zijn werken voor koor en orgel lijken in Engelse kerken en kathedralen geboren. Geïnspireerd door grootheden als Herbert Howells (1892-1983) en John Rutter (*1945) schrijft hij toegankelijke melodieën en zettingen, gebaseerd op liturgische teksten en geliefde hymnen uit de Anglicaanse traditie.
Van 2002 tot 2005 werkte Rouwkema in Chester (Chester Cathedral) en in Belfast waar hij als Master of Music van de St. George's Church organist en dirigent van het jongens- en mannenkoor was.
Als kerkmusicus is hij verbonden aan de Haagse Kloosterkerk, daarnaast is hij momenteel verbonden als artistiek leider bij Vocaal Ensemble Magnificat te Emmen, Vocation te Grijpskerk, Choral Voices te Groningen en de Utrechtse Schola Davidica.
Met de twee laatstgenoemde gezelschappen verzorgt hij iedere maand een Choral Evensong in de Groningse Nieuwe Kerk en in de Janskerk in Utrecht.

Een Festival of Lessons and Carols is een feestelijke combinatie van koorzang, samenzang en (korte) lezingen.
In een negental lezingen zal het kerstverhaal worden verteld en na deze lezingen is er ruimte voor koor,- en samenzang waarbij de typische bovenstemmen (gezongen door de sopranen van het koor) zeker niet zullen ontbreken.
De avond is gratis toegankelijk met een collecte na afloop ter bestrijding van de onkosten.
De aanvang is 19:30 (kerk open vanaf 19:00 uur) en duurt nét iets langer dan een uur.

Van harte welkom!