Gemeente enthousiast over plannen Vogelzang

Veel enthousiasme over te realiseren bouwplannen voor 20 koopappartementen op hoek Heerestraat met Kievitsweg.

Een deel van de gemeenteraad heeft woensdagavond vergadert over de bouwplannen op locatie Vogelzang. In een zogenaamde openbare raadscommissie werd uitgebreid stilgestaan bij het proces om op de kruising Heerestraat, Kievitsweg, Kerkplein 20 koopappartementen te realiseren. De aanwezige commissieleden waren unaniem positief over de ontwikkelingen. Zij adviseren de gemeenteraad om de plannen op korte termijn als hamerstuk goed te keuren.

Decennia gepraat over locatie
De locatie Vogelzang is niet onomstreden. Ooit stond er een hotel met de naam Vogelzang. Dat hotel werd decennia geleden gesloopt waarna een pand verrees met daarin de Rabobank. Nadat de Rabobank verdween, nam sportschool Sport je Fit de ruimte over. In het pand zit bovendien een woonappartement op de bovenverdieping en een pinautomaat aan de straatzijde. Al ruim twintig jaar wordt gesproken over een herontwikkeling van het gebied. Tot concrete plannen heeft dit niet geleid. Tot nu.

Parkeerruimte
Een projectontwikkelaar is van plan om 20 appartementen te realiseren. De stijl van de bebouwing sluit aan bij de bouwstijl in de omgeving. Voor ieder koopappartement is een parkeerplaats beschikbaar. Daarnaast is ook parkeerruimte beschikbaar voor de verderop te realiseren sportschool. De nieuwe Sport je Fit moet in de voormalige bibliotheek gehuisvest worden. Waarbij ook oog is voor de verkeersstromen naar de naastgelegen basisschool.

Insprekers
Tijdens de commissievergadering was ruimte om in te spreken. Daar maakten een buurtbewoner en de projectontwikkelaar gebruik van. Vanuit de buurt zijn een aantal aandachtpunten besproken. De projectontwikkelaar gaf aan dat gedurende het voorbereidingsproces, sinds 26 maart 2020, met omwonenden meerdere keren contact is geweest. De gemeente gaf aan onder indruk te zijn van de wijze waarop de initiatiefnemer dit proces heeft opgepakt. Er zijn bij de gemeente ook geen zienswijzen op het plan ingediend. Iets dat een mogelijkheid is als mensen niet eens zijn met een te realiseren bouwproject.

Sportschool
Marcel Tillema, eigenaar van Sport je Fit, gaf eerder deze week een klein inkijkje in de sportschool in het
Dagblad van het Noorden. Als de woningplannen gerealiseerd zijn zal zijn sportschool ongeveer 50 meter verplaatst worden. Marcel: “Ik hoop dat dit woningplan bijdraagt aan de doorstroming van woningen in Grijpskerk. Uiteraard kijk ik ook uit naar mijn eigen plannen als het gaat om de realisatie van Sport je Fit op de andere locatie. Al kan ik niet zeggen wanneer een en ander gaat plaatsvinden. Dat zal de komende tijd beetje bij beetje duidelijker moeten worden.”

Doorstroming
Net als velen hoopt ook de gemeente dat met de realisatie van de koopappartementen er doorstroming in het dorp op gang kan komen. Mensen in een koophuis zouden deze mogelijk in de verkoop kunnen zetten om in een van de aangeboden appartementen te gaan wonen. Volgens de betrokken wethouder is er in ieder geval veel behoefte aan wonen in het Westerkwartier. Daarmee is ook de verwachting dat er serieuze interesse is in de toekomstige appartementen. De gemeenteraad beschouwt de bouwplannen als een hamerstuk. Het zal dan ook op die manier in de raadsvergadering van 26 februari op de agenda worden gezet.

Toekomst pinautomaat
Door de aanwezige gemeenteleden werden overigens nog wel enkele vragen gesteld. De meest belangrijke vraag waar inhoudelijk geen antwoord op gegeven kon worden is de toekomst van de pinautomaat. Op dit moment is in het voormalige Rabobank-gebouw een pinautomaat aanwezig. Die zal met de bouwplannen verdwijnen. De aanwezige pinautomaat in de Jumbo is niet op ieder moment van de dag of nacht beschikbaar. Wat de toekomst van een openbare pinautomaat in Grijpskerk is, blijft daarom ongewis.