Klaas-Wybo van der Hoek: Ruimte voor Lauwers College Grijpskerk

"De vestiging van het Lauwers College in Grijpskerk heeft ruimtegebrek"

De fractie van GroenLinks Westerkwartier vindt het nodig dat er snel een oplossing komt voor het ruimtegebrek van het Lauwers College in Grijpskerk.

Fractievoorzitter Klaas-Wybo van der Hoek: “De vestiging van het Lauwers College in Grijpskerk heeft ruimtegebrek. Vooral de groei van het aantal leerlingen is daar de oorzaak van. De school doet het goed en is blijkbaar aantrekkelijk voor leerlingen. Het eigentijdse en meer leerlinggerichte onderwijs draagt bij aan dit succes. Het is van groot belang dat deze vestiging van middelbaar onderwijs ook voor de lange duur behouden blijft voor Grijpskerk. Uit onderzoek blijkt dat deelname aan onderwijs voor een belangrijk deel bepaald wordt door de nabijheid van een school. Deze school is natuurlijk ook belangrijk voor de leefbaarheid van Grijpskerk en omliggende dorpen.

Uitbreiding van de school op de huidige plek lijkt erg lastig. Onze eerste keuze zou daarom zijn deze succesvolle school een nieuwe stek in het dorp te gunnen. Daar kunnen dan ook andere organisaties en activiteiten gehuisvest worden. Bijvoorbeeld een van de basisscholen of zelfs beide. De nieuwbouw kan dan weer voldoen aan de duurzaamheidseisen van deze tijd. Vervolgens kan de plek die het Lauwers College achterlaat, gevuld worden met woningbouw. Om nieuwe betaalbare woonruimten zitten we immers te springen in Westerkwartier, ook in Grijpskerk. Zo slaan we vele vliegen in een klap.

GroenLinks zal zich blijven inzetten voor nieuwbouw voor het Lauwers College in Grijpskerk. Zo behouden we die belangrijke middelbare school voor Grijpskerk en dus Westerkwartier. We zorgen voor toegankelijk onderwijs en goed opgeleide leerlingen.”