Gevechtsvliegtuigen oefenen nabij Marnewaard

Twee verschillende oefeningen tot halverwege december. Verschillende vliegtuigen luchtmacht overdag en in de avonduren actief.

F35 - rechten voorbehouden aan de fotograaf die bekend is via InGrijpskerk.nl

Defensie is tot halverwege december actief met verschillende vliegoefeningen. Bij deze vliegoefeningen is een groot deel van Noord-Nederland het werkgebied. En daarbij komen ze tot 16 december bijna elke doordeweekse dag langs of over Grijpskerk.

Marnewaard

Op oefenterrein de Marnewaard trainen militairen het waarnemen van doelen en het doorgeven van die informatie aan vliegtuigen. Voor de oefening vliegen verschillende vliegtuigen tussen Dokkum en Winsum. De oefeningen vinden plaats van dinsdag 30 november tot vrijdag 3 december. Tot donderdag 2 december wordt gevlogen tussen ca 14.00 uur tot 22.00 uur. Op vrijdag 3 december wordt overdag tot ongeveer 14.00 uur geoefend. Een oplettende luisteraar ziet of hoort met name de F-35, F-16 en L-39.