Gevluchte Oekraïners vieren Pasen bij gastvrije kerkgemeenschap

Zo'n 70 opgevangen Oekraïners vieren  Orthodox Pasen in kerkgebouw van vrijgemaakte kerkgemeenschap en sluiten af met gezamenlijke bbq.

Zondag kwamen zo'n 70 ontheemde Oekraïners bij elkaar om samen het Oekraïns Pasen te vieren. De viering vond plaats in het kerkgebouw aan de Groningerstraatweg. Het feest werd samen gevierd met leden van de Gereformeerd vrijgemaakte kerkgemeenschap. De viering werd mede mogelijk gemaakt door de gastvrijheid van dominee Van der Kamp en de tussenkomst van stichting Westerkwartier voor Oekraïne.

Om de Facebookpagina van die stichting is het volgende te lezen:

"Wat hebben we een fantastische ochtend gehad! De viering van het Orthodox pasen is een week na ons eigen Pasen. De wens van Natalia was er om Pasen te vieren, één van de belangrijkste dagen feestdagen in Oekraïne. Hierover kwam ze in gesprek met buurman en tevens dominee Pieter Kars. Hij opperde dit om in zijn kerk te gaan vieren. "Hoeveel mensen verwachten jullie?" vroeg hij. Een stuk of 10 dacht Natalia. Maar de behoefte in onze gemeente om samen te komen voor Pasen bleek groot te zijn. Ruim 70 vluchtelingen uit Oekraïne woonden de dienst bij. Het was een mix tussen de reguliere kerkgangers en de Oekraïners. Na de dienst hebben dominee Klaas en domineer Pieter Kars het eten gezegend naar traditie uit Oekraïne. Na de zegeningen hebben we gezamenlijk heerlijk genoten van al het eten dat verzorgd was door de straatgenoten en leden van de kerk. In de zon contact zoeken met elkaar, verhalen uit wisselen en steun zoeken. De contacten blijven en we gaan elkaar zeker vaker zien."

Op de website van RTV Noord is een korte beeldimpressie van de viering te zien.