Indrukwekkende herdenking 4 mei

Herdenkingsbijeenkomst en kranslegging laat mensen herdenken en gedenken. 'De vrijheid verrijst uit de dood van velen'.

Net als in vele andere plaatsen wordt ook ieder jaar in Grijpskerk stilgestaan bij de mensen die het grootste offer konden brengen om anderen vrijheid te geven. De herdenkingsbijeenkomst, de kranslegging en het stiltemoment was indrukwekkend. Het is waardevol dat ook dit jaar weer veel mensen, dichtbij en op afstand in gedachten, aanwezig waren.

In de PKN-kerk vertelde Harm van Dijk over zijn oomzegger Willem Gerrit van Dijk en stond stil bij de heldendaden die in de Tweede Wereldoorlog werden gepleegd. Heldendaden die velen met hun leven moesten bekopen. De namen van de Grijpskerkers die het leven lieten werden genoemd zodat zij niet vergeten worden. Dit werd gedaan door Gonda van der Ploeg. Leerlingen Inez en Thalita van het Lauwers College droegen een gedicht voor. De herdenking in de kerk werd muzikaal begeleid door Excelsior.

Bij het gedenkmonument vond de kranslegging plaats door broer en zus Van Weerden. Ook Inez en Thalita legden namens de jongeren in Grijpskerk een krans bij het monument. Leerlingen van basisscholen Borgstee en Triangel legden als dank en waardering bloemen neer.