Klaas-Wybo van der Hoek: wooncrisis en aardgasschade aanpakken

In de komende jaren wil GroenLinksraadslid Klaas-Wybo van der Hoek zich in de raad vooral inzetten voor het bestrijden van de wooncrisis en de crisis op het gebied van de aardgaswinning:

“Natuurlijk wil ik eerst de kiezers bedanken die voor GroenLinks hebben gekozen en in het bijzonder de kiezers die op mij hebben gestemd. In deze tijd van de afschuwelijke Oekraïne-oorlog moeten we hard werken aan onze democratie en onze open samenleving. Daar zet ik mij graag voor in.

Hoop en toekomst hebben we nodig. Bijvoorbeeld door het stoppen van de aardgaswinning. Die heeft al genoeg schade en ellende veroorzaakt, ook in onze gemeente. Westerkwartier telt 17 kleine gasvelden. Daarnaast is er de gasopslag Grijpskerk. Ook de gasopslag Langelo, vlak over de gemeentegrens, heeft invloed tot in Zevenhuizen en Opende. We moeten het probleem van Oost-Groningen niet naar Westerkwartier verplaatsen.

Zelf woon ik in Grijpskerk en krijg ik de praktijk van alle dag van een dorp met aardgasopslag stevig mee. Als raadslid heb ik nogal wat inwoners gehoord die teleurgesteld of boos, soms beide waren. Ze hebben gelijk. Er is niet goed naar hen geluisterd en beloften zijn niet nagekomen. Ik vind het heel erg dat er niet goed naar hen is geluisterd en dat beloften niet worden nagekomen. De overheid moet zijn inwoners serieus en met vertrouwen behandelen en hen helpen. Graag wil ik het geluid van onze inwoners in de raad en in de politiek laten horen.

Onlangs is het ons samen gelukt om Grijpskerk als dorp belangrijk te maken met de status van een voorzieningendorp. Dat is een geweldige stap voorwaarts in de ontwikkeling niet alleen van Grijpskerk, maar ook van omringende dorpen. Visvliet, Pieterzijl, Niezijl en Kommerzijl hebben daar ook veel baat bij.

Verder zijn er nog nogal wat andere grote problemen. Bijvoorbeeld die nare oorlog, de klimaatverandering, betaalbare sport en zorg. Op die nare oorlog hebben we helaas weinig invloed. We kunnen en moeten de vluchtelingen goed opvangen.

Vele andere problemen kunnen we op z’n minst verkleinen. Daarbij wil ik de wooncrisis en een rechtvaardige compensatie van de aardgasschade hoog op de agenda zetten. Voor mijn dorp Grijpskerk moeten we die nieuwe status van belangrijk voorzieningendorp verzilveren. Ik kijk ernaar uit om hier de komende periode hard aan te mogen werken. ”