Lauwers College als centraal onderwerp voor toekomst Grijpskerk

Gemeenteraad Westerkwartier zet woensdag piketpalen voor het Grijpskerk van morgen. Grijpskerk zet in op doorstroming, onderwijs en ondernemerschap.

Met de gemeenteraadsverkiezingen in maart in het vooruitzicht, vergadert de huidige gemeenteraad op 16 februari over de omgevingsvisie. Een visie die belangrijk is voor de toekomst van de dorpen in de gemeente. Om die reden hebben verschillende Grijpskerker partijen de afgelopen periode laten zien wat het dorp waard is. Voor een goede toekomst van Grijpskerk én omliggende dorpen zet het dorp in op doorstroming, onderwijs en ondernemerschap. Het Lauwers College neemt daar een belangrijke plaats in.

Nieuwbouw

Na jaren van stilstand op het gebied van woningbouw, zitten er nu mooie plannen in het vat. Plannen als NijMeindertsma en plan Vogelzang zijn in een vergevorderd stadium. Stilstand is echter achteruitgang. Vooral met een opkomende vraag om in de omgeving te blijven én komen wonen. Jongeren en ouderen blijven graag in Grijpskerk. Door de gunstige ligging van het dorp met onder meer treinverbinding naar Groningen en Leeuwarden is ook ver buiten het dorp vraag naar huizen. Daarnaast biedt Grijpskerk faciliteiten die erg worden gewaardeerd. Faciliteiten op het gebied van recreatie, sport, onderwijs en zorg. Bovendien heeft het met het Nationaal Park Lauwersmeer en de Waddenzee een prachtige achtertuin. Het is dan noodzakelijk niet nog jaren te wachten met woningbouw na de aanstaande bouwplannen. Een blik op Funda laat al tijden zien dat er amper iets te koop is en als er al aanbod is, gaan de huizen als warme broodjes over de toonbank. Afgelopen week was voor het eerst in tijden dat er vier woningen te koop werden aangeboden.

Onderwijs

Sinds jaar en dag wordt naast basisonderwijs ook middelbaar onderwijs aangeboden in Grijpskerk. De aantrekkingskracht van het Lauwers College is zo groot dat jongeren graag onderwijs willen hebben in ons dorp. Momenteel telt de school ruim 330 leerlingen. De school heeft behoefte aan een grotere locatie en ziet nieuwbouw als een belangrijke impuls voor de toekomst. De directie en het bestuur van de van oorsprong Friese scholenkoepel heeft aangegeven absoluut in Grijpskerk te willen blijven. Verhuizen naar een ander dorp is wat betreft de school geen optie. Reden daarvoor is de goede trein- en fietsverbinding met en relatief korte afstand naar Buitenpost waar de hoofdzetel van de school gevestigd is.  De leerlingen die onderwijs genieten op het Lauwers College in Grijpskerk zijn globaal afkomstig uit het gebied tussen Aduard, Zoutkamp, Burum en Oldekerk.

Plan

Om het Lauwers College door te laten ontwikkelen is het plan opgevat voor nieuwbouw op een andere locatie in Grijpskerk. Dat zou nabij het sportpark 'de Enk' kunnen zijn. Daar liggen veel voorzieningen die door de school worden gebruikt. Denk daarbij aan sport- en recreatievoorzieningen. Maar ook de bereikbaarheid via fiets en trein is gunstig. Op de plek van de huidige school zou dan ruimte ontstaan voor nieuwbouw voor woningen. Zo ontstaat inbreiding van het dorp. Waarbij uiteraard ook oog moet zijn voor uitbreiding op andere plaatsen.

Omgevingvisie

Het plan waar de gemeenteraad aankomende week over vergadert gaat globaal over de toekomst van het voorzieningenniveau van dorpen. Daarbij wordt met name gekeken naar plaatsen waar ook in de toekomst ruimte, plannen en geld beschikbaar is om door te groeien. Het gaat in dat specifieke geval om Zuidhorn, Leek, Marum en Grootegast, de hoofddorpen van de voormalige gemeenten. Grijpskerk is van mening dat het net als een aantal andere dorpen in de gemeente een centrumfunctie heeft en dit moet behouden. De aanwezigheid van een treinverbinding, onderwijs, sportvoorzieningen met onder meer een uniek openluchtzwembad en fierljepomgeving zijn hier slechts enkele indicatoren voor. Bovendien zijn er diverse ondernemers gevestigd en hebben andere ondernemers aangegeven graag naar Grijpskerk te komen.  Onlangs werd op deze website een artikel met video geplaatst waarin verschillende inwoners aangeven hoe zij kijken naar de toekomst van ons dorp.

Media

Dat Grijpskerk serieus is als het gaat om de toekomst van het dorp blijkt onder meer uit de aandacht van buiten. Diverse politieke partijen hebben aangegeven goed naar het omgevingsplan te willen kijken, met oog voor Grijpskerk. Maar ook met oog voor vergelijkbare dorpen in de gemeente. Ook verschillende media hebben inmiddels aandacht besteed. Zo besteedt RTV Noord zondag aandacht aan de ontwikkelingen in het dorp. Online is te zien hoe onder meer Lauwers College, dorpsbelangen en dorpscoöperatie samen optrekken. Daarbij gesteund door verschillende ondernemers en sportverenigingen. Klik hier om naar de site van RTV Noord te gaan en het bijbehorende nieuwsitem te bekijken.