Lauwers College in Grijpskerk

Onlangs heeft de gemeenteraad van Westerkwartier zich uitgesproken voor een integraal plan voor de nieuwbouw van het Lauwerscollege in Grijpskerk. Initiatiefnemer van een motie hierover,

Klaas-Wybo van der Hoek (raadslid GroenLinks), is blij dat de gemeenteraad van Westerkwartier deze

heeft aangenomen. Westerkwartier kent voortgezet onderwijs in verschillende plaatsen (onder meer Leek, Oldekerk en Grootegast) waaronder een vestiging van het Lauwerscollege in Grijpskerk. Die school is uit haar huisvestingsjasje gegroeid.

Het schoolbestuur van het Lauwerscollege heeft bij de gemeente vervangende nieuwbouw aangevraagd.

De gemeente heeft geld uitgetrokken om daarvoor aaneen plan te werken: onder meer de keuze van een locatie en een programma van eisen.

Van der Hoek: “Het is van groot belang dat de vestiging van het Lauwerscollege voor onze gemeente in Grijpskerk behouden blijft. Er wordt daarom gelukkig door de school en de gemeente gewerkt aan nieuwbouw".

Een van de mede-ondersteuners van de motie, Mark Veenstra (raadslid PvdA)):

“De raad kiest voor een integrale aanpak bij het nieuwbouwplan. Daarbij kan gedacht worden aan gemeenschappelijke huisvesting met andere onderwijssoorten en activiteiten van verenigingen en bedrijven.

”Klaas-Wybo van der Hoek: “Er leven al verschillende ideeën over de invulling van de plek die het Lauwerscollege zou kunnen verlaten. Bijvoorbeeld wordt gedacht aan nieuwe woningen. Vanzelfsprekende vindt de raad het belangrijk dat de

verschillende geledingen in het dorp bij het plan betrokken dienen te blijven.

”Een grote meerderheid van de gemeenteraad stemde voor de motie. Alleen de VVD -fractie (2 zetels) was tegen