Piet Postma 25 jaar ploegchef Grijpskerker brandweer

Brandweerman zowel als beroeps als vrijwilliger betrokken bij veiligheid in Grijpskerk en provincie.

Brandweerman Piet Postma werd dinsdagavond door zijn brandweercollega's in Grijpskerk in het zonnetje gezet. Tijdens een reguliere oefenavond stonden de brandweerlieden stil bij het jubileum dat Piet viert als ploegchef van de brandweer in Grijpskerk. Al 25 jaar staat hij daarmee voor de groep als dat nodig mocht zijn; in mooie tijden maar ook op momenten die moeilijk zijn.

Behalve zijn inzet voor de vrijwillige brandweer in Grijpskerk, is hij ook werkzaam bij Brandweer Groningen dat onderdeel is van de veiligheidsregio. Vanuit die functie draait hij regelmatig diensten in een deel van de provincie om aansturing te geven aan blusgroepen die ingezet worden bij branden en andere grotere calamiteiten. Die ervaring neemt hij ook mee binnen het Grijpskerker brandweerteam.

Binnen de brandweer is het regelmatig zo dat lid zijn van een brandweergroep vaak overgaat van de ene naar de andere familiegeneratie. Inwoners van Grijpskerk die al langer in het dorp wonen kunnen zich mogelijk herinneren dat Dirk Postma, vader van Piet, ook jaren lid is geweest van de Grijpskerker brandweer. Ook tegenwoordig is het zo dat een aantal jongere leden het stokje heeft overgenomen van de vaders. Een mooie ontwikkeling, waarbij verjonging ook belangrijk is om de brandweer in de toekomst voor Grijpskerk te behouden.

Meer weten wat de brandweer in 2021 deed? Lees dit artikel dat enkele maanden geleden op deze site werd gepubliceerd.

Op de foto staat Piet Postma die namens de gehele blusgroep, uit handen van Ipe Jan Rozema, een bos bloemen ontvangt.