Pinautomaat buiten werking

Geld tappen alleen mogelijk bij de Jumbo. Dorpsbelangen heeft Geldmaat vragen gesteld over locatie Kerkplein.

Wie geld wil pinnen bij de automaat aan het Kerkplein komt sinds kort zonder flappen thuis. De geldautomaat is al enige tijd buiten werking. Mensen die over contact geld willen beschikken, zijn nu aangewezen op de pinautomaat die in de Jumbo staat.

Vraag naar contant geld gedaald
Waarom de pinautomaat bij Sport-je-Fit buiten werking is, is niet precies bekend. De automaat wordt gebruikt door de organisatie Geldmaat. Die heeft op haar website het volgende staan: "Het gebruik van contant geld en de daarmee samenhangende behoefte aan opnemen en storten bij geldautomaten is momenteel erg groot. Helaas komt het op dit moment op diverse plekken in Nederland voor dat de geldautomaat langer buiten gebruik staat dan gepland... " Verder meldt de organisatie: "Door de beperkte beschikbaarheid van geschoold personeel (door krapte op de arbeidsmarkt) bij onze partner waardetransporteur Brink's duurt het op dit moment langer voordat automaten geleegd en gevuld worden.  Gedurende de lockdown liep het gebruik van contant geld sterk terug en is de capaciteit aangepast."

Contact Dorpsbelangen

Dorpsbelangen Grijpskerk heeft naar aanleiding van de niet werkende automaat contact gehad met Geldmaat. De aanname was dat de automaat mogelijk buiten gebruik is vanwege aanstaande bouwactiviteiten. Zoals hierboven beschreven is, lijkt dat niet de oorzaak. Wél is het Geldmaat bekend dat de geldautomaat op de bekende locatie op termijn gaat verdwijnen. Dorpsbelangen heeft aangegeven een openbare pinautomaat, die op ieder gewenst moment van de dag beschikbaar is, belangrijk te vinden voor het dorp. Geldmaat is wel voornemens in de toekomst elders een automaat te plaatsen, is telefonisch teruggekoppeld. Voor het plaatsen van nieuwe automaten gelden wel specifieke eisen.

Nieuwbouw

Met de aanstaande bouwplannen nabij het Kerkplein ontstaan nieuwe kansen voor bewoners. Ook de toekomst van de sportschool op een nabijgelegen locatie lijkt uitstekend. Dat er wel een pinautomaat moet zijn in Grijpskerk werd eerder ook in de gemeentelijke politiek al benoemd toen goedkeuring werd gegeven aan de bouwplannen nabij het Kerkplein. Dorpsbelangen heeft mede daarom contact gehad met Geldmaat en blijft een vinger aan de pols houden.