Verkiezingen 2022: de Grijpskerker cijfers

VZ Westerkwartier verreweg de grootste. ChristenUnie en GroenLinks op afstand tweede en derde. Opkomst iets hoger dan gemeentelijk gemiddelde.

VZ Westerkwartier is de grootste partij van de gemeente Westerkwartier. De uitslag in de gehele gemeente was zodanig dat de partij tien zetels te verdelen heeft. In vergelijking met de vorige gemeenteraadsverkiezingen gaat de partij er vier op vooruit. ChristenUnie had de vorige keer zes zetels en houdt dit aantal. Het CDA verliest in de gemeente twee zetels: van vijf naar drie.  De verdere zetelverdeling is te vinden op de website van de gemeente Westerkwartier. Maar wat zeggen de cijfers over Grijpskerk?

Hoger gemiddelde

In Grijpskerk hadden 2.163 mensen de mogelijkheid om te stemmen. Dat was in het dorp mogelijk in sporthal de Bokkediek of in de GKV-kerk aan de Groningerstraatweg. Van dit aantal heeft uiteindelijk 1.284 mensen daadwerkelijk de gang naar het stemhokje gemaakt. Het gaat in dit geval om 59,4 procent en dat ligt net iets hoger dan het gemeentelijke gemiddelde van 58 procent.

Kwart Grijpskerker stemmen

Verreweg de grootste partij in Grijpskerk is VZ Westerkwartier geworden. Iets minder dan een kwart van alle Grijpskerker stemmen ging naar deze partij. Het gaat om een exact aantal van 500 ingevulde stemformulieren. Nummer twee, drie en vier van de uitslagen zijn respectievelijk ChristenUnie (186), GroenLinks (184) en CDA (175).

Drie raadsleden

Vanuit Grijpskerk waren meerdere kandidaten verkiesbaar. Als wordt gekeken naar de gekozen raadsleden ten opzichte van de zetelverdeling dan kunnen drie Grijpskerkers aanspraak maken op een plek in de gemeenteraad. Namens VZ Westerkwartier gaat het dan om Geertje Dijkstra-Jacobi (423 gemeentelijke stemmen)  en Onno Koopmans (358 gemeentelijke stemmen).

Namens GroenLinks gaat het om Klaas Wybo van der Hoek (196 gemeentelijke stemmen). Met het verliezen van twee zetels bij CDA komt het erop neer dat Annejet Jansma op basis van het aantal verkregen stemmen niet terugkeert in de raad. Uiteraard geldt voor dit alles dat er een onzekerheid in zit, omdat uit de verkozen partijen wethouders naar voren moeten komen. Hierdoor kunnen verschuivingen plaatsvinden als het gaat om mensen die in de raad komen.

Nieuwbouw Lauwers College
En wat betekent de uitslag nu precies voor Grijpskerk? Dat is bij voorbaat natuurlijk lastig te beantwoorden. Voor Grijpskerk staan een aantal zaken op de agenda. Het gaat dan om doorontwikkeling van woningbouw, nieuwbouw van het Lauwers College en de noord-zuidverbinding (A7 richting Zoutkamp). VZ Westerkwartier heeft zich in een van de verkiezingsfilmpjes
expliciet uitgesproken over nieuwbouw van het Lauwers College en ook met het oog op wonen heeft de partij een duidelijke mening. Met tien zetels heeft de partij aardig wat in de melk te brokkelen. Al zal er ongetwijfeld aan de onderhandelingstafel tussen een te vormen college worden gesproken over de punten. Over vier jaar zijn nieuwe verkiezingen. We zijn als inwoners van Grijpskerk erg benieuwd wat er dan van de voornemens is gerealiseerd.

Verdeling Grijpskerker stemmen:

1. VZ Westerkwartier, 500