Vragen over ombouw winkelpand

De fracties van GroenLinks en PvdA in de gemeenteraad van Westerkwartier hebben vragen gesteld over de ombouw van een winkelpand in de Herestraat te Grijpskerk.

Raadslid Myra Eeken-Hermans (PvdA): “We willen graag van het college horen wat de redenen zijn om dit plan in deze vorm af te wijzen. We hopen met de antwoorden beter te kunnen begrijpen waarom in dit soort situaties iets wel of niet kan, bijvoorbeeld in dit geval te Grijpskerk. Zo kunnen we controleren en beoordelen of het beleid en kaders goed uitpakken voor onze dorpen en inwoners.”

Raadslid Klaas-Wybo van der Hoek (GroenLinks): “Vanzelfsprekend wil iedereen het liefst dat er in dit winkelpand weer een winkel komt. In deze tijd lijkt dat erg onwaarschijnlijk. Daarom is nu ombouw naar appartementen een goede oplossing. Het helpt de woningnood een beetje te verkleinen. Het zou daarom het beste zijn en goed voor Grijpskerk als de gemeente en de eigenaar er toch nog samen uitkomen.”

Beide gemeenteraadsleden willen onder meer weten hoeveel winkel- en kantoorpanden worden omgebouwd tot woonruimten in onze gemeente. Ze vragen ook hoe het beleid voor ombouw wordt uitgevoerd en welke criteria daarbij gelden.