Vroegtijdig einde tentfeest Grijpskerk

Wat een gezellig en kleinschalig evenement voor de inwoners van Grijpskerk en omgeving moest worden, eindigt in een vroegtijdige climax.

Stichting Grijpskerk Gezellig staat sinds 2012 bekend als organisator van diverse activiteiten in het dorp Grijpskerk. Met ca.15 vrijwilligers beoogt de stichting zonder winstoogmerk het dorp Grijpskerk leefbaar te houden. Ondanks de jarenlange ervaring met het organiseren van muzikale evenementen ging het afgelopen zaterdag niet zoals de organisatie had voorspeld.

“Bij de organisatie van een tentfeest komt erg veel te kijken.” Verklaart Ria Roffel, woordvoerder en voorzitter van de stichting. “Ongeveer 10 weken voorafgaande het feest hebben we een evenementenvergunning aangevraagd en moest er een inschatting van het aantal te verwachten bezoekers worden opgegeven. Op basis van deze verwachting worden de veiligheidsmaatregelen bepaald die vervolgens in een draaiboek worden vastgelegd. De laatste evenementen van Grijpskerk Gezellig werden door slechts een klein aantal inwoners van Grijpskerk bezocht en we wilden na Corona op een kleine schaal de draad weer oppakken. Gezien de huidige economische crisis en het feit dat Corona nog steeds op de loer ligt hebben we destijds ingeschat dat er ca 125 bezoekers zouden komen.”

Deze inschatting bleek echter een forse onderschatting. Het evenement werd bezocht door meer als 600 bezoekers en daar was het niet op berekend. De feesttent was te klein waardoor een groot aantal bezoekers buiten aan het feesten waren. Omdat het feest als “klein evenement” was ingeschaald waren er geen externe beveiligers ingehuurd.

“We hadden goed contact met politie en handhavers van de Gemeente Westerkwartier.” vervolgt Ria. “Eerder op de avond werden nog duidelijke en aanvullende afspraken gemaakt. Toen we tegen 23:00 uur door de handhavers werden gebeld en deze aangaven dat er zorgen waren over het grote aantal bezoekers dat buiten de tent stond te feesten, hebben we gelijk ingegrepen. Omdat de veiligheid van de bezoekers niet meer kon worden gewaarborgd hebben we besloten de snel slinkende voorraad eten en drinken niet meer aan te vullen en gefaseerd een einde aan het feest te maken. We hebben direct het einde van het feest aangekondigd en aansluitend de muntverkoop gestaakt waarna rond middernacht de laatste muziek uit de speakers kwam. Ondanks teleurstelling en onbegrip verlieten de laatste bezoekers zonder incidenten het evenemententerrein.”

Stichting Grijpskerk Gezellig betreurt de situatie en wil via deze weg alle bezoekers en betrokkenen haar verontschuldiging aanbieden. In tegenstelling tot de aankondiging bij de kassa’s dat oude consumptiemunten alleen op de avond van het feest ingeleverd konden worden, blijven deze hun waarde behouden en kunnen deze tijdens komende evenementen van Grijpskerk Gezellig alsnog worden besteed.