Benefietconcert 'Hart voor Oekraïne'

Hoe erg moet dat zijn als je huis en haard verlaten hebt, mensen waar je van houdt achtergelaten en met angst voor hun leven je thuisland de rug hebt toegekeerd en op het journaal is vrijwel geen bericht meer te horen over de oorlog in Oekraïne. Hoe erg moet het zijn als je in de vreemde bent waar je de taal niet spreekt en de gewoonten niet kent in een geleend huis zonder vaste baan en zonder toekomst. Hoe erg moet het zijn dat je terug wilt maar niet terug kan. Omdat er oorlog is.

Om iets te kunnen doen en betekenen voor Oekraïne en de Oekraïense gemeenschap in het Westerkwartier, wordt er een benefietconcert gegeven door cultureel Grijpskerk.

Met medewerking van ongeveer 135 muzikanten:

·        Westkant Stad                                (Blues, rock en folk band in het Wersterkwartiers)

·        Mooi Weer                                       (Coverband)

·        Ons Ideaal                                        (Fanfare)

·        CMV Excelsior Grijpskerk              (Fanfare)

·        Vocation                                           (Klassiek koor)

·        Popkoor Hadewijn                         (pop- en luisterliedjes)

·        Oekraïense Leerlingen                  (Gelegenheids kinderkoor)

·        Oekraïense muzikanten:

·        Kristina Chechil                               (Viool) met Elke Landman (Piano)

·        Maria Shendryk                               (Zang)

·        Daria Shendryk                               (Zang)

·        Familie Yefimenko                          (Zang)

In vogelvlucht

De zaal wordt donker. Op het scherm zie je alleen een punt die vergroot en verkleint en je hoort een hartslag als monotone drager van het verhaal dat komen gaat. Het hart van Grijpskerk voor Oekraïne.

Op het grote videoscherm verschijnen beelden van Grijpskerk. Terwijl de video afspeelt klinkt livemuziek. De laatste beelden gaan over in een verteller. Die verteld over zijn jeugd en het veilig opgroeien in Nederland.

“Ik weet nog hoe ik als klein kind opgroeide in een warm gezin. Wij hadden niets te kort…

Tussen de vertellingen door is er muziek. Veel muziek waardoor het een mooie, indrukwekkende avond wordt waar u nog lang over na zult praten.

Voor en na het concert is er ruim gelegenheid om met elkaar te praten en is de bar geopend!

Zaal open 18:00 uur
Start concert 19:00 uur

Sporthal “De Bokkediek”
Sportlaan 5