Gemeente: veerkrachtiger, innovatiever en socialer

VZ Westerkwartier, ChristenUnie, PvdA, GroenLinks en Sterk Westerkwartier presenteerden collegeakkoord.

Eerder deze week hebben de formerende partijen een nieuw collegeakkoord gepresenteerd. Dit collegeakkoord is in hoofdlijnen de koers die het dagelijks bestuur van de gemeente Westerkwartier wil gaan varen. Het akkoord heeft als titel: 'Het gaat verder in Westerkwartier: veerkrachtiger, innovatiever en socialer.' De titel is, aldus de gemeente zelf, een knipoog naar het collegeakkoord van de gemeente Groningen dat eerder werd gepresenteerd. Of de gemeente Westerkwartier vaker gaat knipogen naar de gemeente Groningen, haar oor te luister zal leggen of meewaait met de winden van de grote broer is uit het akkoord van Westerkwartier niet te halen.

'Verder gaan in Westerkwartier' kan op verschillende manieren vertaald worden. Verder gaan in de dingen die je doet, belooft of je in het verleden hebt toegezegd bijvoorbeeld. Of verder gaan vanuit de gedachte van afstand. Misschien ook wel verder gaan dan de figuurlijke stip op de horizon die is gezet. Er spreekt een bepaalde ambitie uit. Er moeten doelstellingen worden behaald. Of dit alles zogenaamd 'SMART'  is geformuleerd zal mogelijk in een nadere uitwerking van het collegeakkoord komen. SMART wil ook wel zeggen: is het specifiek, in hoeverre is het meetbaar, is het acceptabel, realistisch en hoe zit het met de tijdgebondenheid.

Wat dat betreft mag het dorp Grijpskerk ervan uitgaan dat men verder gaat met de ontwikkelingen. Ontwikkelingen op het gebied van woningbouw, ontwikkeling voor ondernemers, oog en huisvesting voor woningbouw en bereikbaarheid (incl. Gaarkeuken) en focus op ontwikkelingen rondom energietransitie en gasproblematiek.  En daadwerkelijk invulling geven aan de beschrijving van voorzieningendorp; een van de vijf die de gemeente heeft. Er zijn mooie doelstellingen te formuleren voor de komende periode.

Verder gaan in Westerkwartier zou voor Grijpskerk vooral Fuzzy geformuleerd moeten zijn:

• Feestelijk : lol hebben om ervoor te gaan
  • Uitdagend: een doel moet liefst bijna onmogelijk zijn
  • Zuiver: het doel moet weergeven wat je echt wilt
  • Zinnelijk: mensen moeten een prettig gevoel hebben bij een doelstelling
  • Yes!: Een doelstelling moet enthousiasme oproepen

Wie weet lezen we over vier jaar dit bericht opnieuw en kunnen we concluderen of het Fuzzy is geweest. Een belangrijke belofte is gemaakt: Het gaat verder in Westerkwartier!