Roekenbeheer

De fractie van GroenLinks Westerkwartier heeft enkele keren de voortgang van het roekenbeheer in de raad aan de orde gesteld.

Fractievoorzitter Annemiek KleinJan-Uneken: “Deze kwestie is weer actueel. Onze fractiegenoot uit Grijpskerk, Klaas-Wybo van der Hoek, meldt dat nogal wat dorpsgenoten nog steeds overlast van roeken hebben. Dat blijkt uit gesprekken met dorpsgenoten.

Een jaar geleden hebben we als raad het document “Verkenning Roekenbeheer Westerkwartier” vastgesteld, waarin een duurzaam beheer wordt voorgesteld. De roek is immers een beschermde inheemse diersoort. Tegelijkertijd moet het voor onze inwoners leefbaar zijn. Daarom is gekozen actief beheer op ernstige overlastlocaties. Er is ontheffing van de provincie gekregen voor vier jaar. Nesten zouden dan verplaatst kunnen worden. De overlastlocaties liggen in Grijpskerk, Tolbert en Leek.”

GroenLinks wil weten hoe het staat met de uitvoering van de afspraken over het beheer. De inwoners in Grijpskerk bijvoorbeeld geven aan dat er onvoldoende vooruitgang wordt geboekt. Ze hebben nog steeds veel last.

Klaas-Wybo van der Hoek drong in de afgelopen raadsvergadering aan op goed overleg van de gemeente met de inwoners vlak na de zomer: “Inwoners hebben andere cijfers dan de gemeente. Dat moet uitgezocht worden. Overleg begin volgend jaar is te laat. Dan verlies je weer een seizoen. Goede communicatie helpt om de overlast leefbaar te houden. Het is waar dat het project vier jaar duurt, zoals het college van burgemeester en wethouders aangeven. Inwoners willen natuurlijk ook nu al wat voortgang merken. Van andere gemeenten valt te leren dat het kan: de roeken te beschermen en tegelijkertijd de overlast voor inwoners weg te nemen. We willen graag dat dat Westerkwartier ook lukt in de overlastgebieden.”

De wethouder gaf aan dat nader gekeken wordt naar de cijfers van de nesten. Tevens wil hij inderdaad proberen het overleg met de inwoners eerder te laten plaatsvinden.