Sluipverkeer, onrust en gevaar.

Behoorlijk zorgen maakt het CDA- Westerkwartier zich over de gevolgen rondom de werkzaamheden aan de N355. Deze weg loopt onder andere van Grijpskerk naar Zuidhorn. De eerste fase zorgde voor veel sluipverkeer, onrust en gevaarlijke verkeersomstandigheden in Grijpskerk.

Omdat maandag 19 juni de tweede fase begint vreest het CDA voor soortgelijke problemen. De Friesestraatweg is vanaf dan ongeveer een maand afgesloten voor alle verkeer vanaf de kruising stoplichten Grijpskerk tot de Friese grens bij Visvliet.

Om te voorkomen en te wijzen op dezelfde dreigende problemen In Pieterzijl en Visvliet heeft CDA-Westerkwartier technische vragen aan het college gesteld.

Schriftelijke vraag

(art. 49 Reglement van orde)

Schriftelijke vraag van de fractie van CDA Westerkwartier

Ingediend op 16-6-2023

Ingediend door: Martin Boog

Onderwerp: Afwikkeling verkeer N355 gedurende wegwerkzaamheden

Inleiding:

Vorige week werden de werkzaamheden op de N355 langs Grijpskerk afgerond. Tijdens dit werk ontstond onrust in Grijpskerk over het sluipverkeer in het dorp en de gevaarlijke situaties die dat opleverde.

Hierover stellen wij de volgende vragen:

·        Is er overleg geweest met de gemeente over de werkzaamheden?

·        Zijn er afspraken gemaakt over omleidingen?

·        Kan een verkeersinfarct zoals zich in Grijpskerk voordeed, bij goed ingrijpen in Pieterzijl en/of Visvliet voorkomen worden?

·        Is er contact geweest met de provincie Fryslân en/of de aangrenzende Friese gemeentes om logische omleidingsroutes op Fries grondgebied te bespreken en uit te zetten?

·        Is er capaciteit om sluipverkeer desnoods met sancties te corrigeren?

Gezien de aanvang van dit werk aanstaande maandag graag op korte termijn uw reactie.